3 צפייה בגלריה
חצי חצי ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
חצי חצי ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
(צילום: AFP)
10 חודשים אל תוך לכהונתו של ג'ו ביידן כנשיא ארה"ב, 53% מהישראלים סבורים כי ממשלו פחות טוב לישראל מאשר הממשל של קודמו דונלד טראמפ. כך עולה מסקר מדד מדיניות-החוץ הישראלית לשנת 2021 של מכון מיתווים המתפרסם הבוקר (רביעי).
הסקר עוסק בעמדות הציבור במגוון נושאי מדיניות החוץ. עולה ממנו למשל כי לגבי ההתמודדות עם האיומים מאיראן - 34% מהציבור סבורים כי על ישראל למקד את מאמציה ביצירת קואליציות עם מדינות המזרח התיכון, 31% חושבים כי כדאי להתמקד בפעילות צבאית עצמאית ו-17% בלבד חושבים שכדאי לתמוך במאמצי הקהילה הבינלאומית לחידוש ושיפור הסכם הגרעין.

בעקבות הסכמי אברהם, רוב הציבור הישראלי (53%) סבור כי על ישראל להשתמש במדינות הנורמליזציה כדי לקדם שלום ישראלי-פלסטיני. הציבור מזהה את משבר האקלים כסוגיה מדינית מרכזית לטיפול הממשלה ותומך בשיתוף פעולה עם גורמים מהאזור בהתמודדות עימו. הציבור מייחס חשיבות רבה לשיקום היחסים עם ירדן (57%) ומביע תמיכה רחבה בשיפור היחסים עם טורקיה (61%).
בשאלה מיהן שלוש המדינות החשובות ביותר לישראל מלבד ארה"ב, הציבור מדרג את רוסיה כמדינה החשובה ביותר. אחרי רוסיה מדורגות (בסדר חשיבות יורד) גרמניה, בריטניה, סין, מצרים, צרפת וירדן. רוב הציבור הישראלי רואה באיחוד האירופי יריב (46%) ולא ידיד (24%).

3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד מארח את שרת החוץ של שבדיה הגברת אן לינדה
יאיר לפיד מארח את שרת החוץ של שבדיה הגברת אן לינדה
הרוב לא מרוצים מתפקודו. לפיד
(צילום: חורחה נובומיסקי)
איחוד האמירויות ומרוקו הן המדינות הערביות בהן הישראלים הכי מעוניינים לבקר (10%) ואחריהן לבנון (7%), מצרים (6%), ערב הסעודית (3%) וירדן (3%). כמעט מחצית מהישראלים (48%) לא מעוניינים לבקר מדינה ערבית כלשהי.
32% רואים בפגישות בכירים מהממשלה עם בכירי הרשות הפלסטינית מהלך חיובי שיתרום לשיפור היחסים בין ישראל לפלסטינים. 30% חושבים שזהו מהלך סמלי שלא ישפיע על היחסים ו-17% חושבים שמדובר במהלך שלילי שפוגע באינטרסים הישראלים. רוב הציבור (59%) מתנגד להשתתפות חברי כנסת ערבים בוועדת החוץ והביטחון. 23% תומכים ו-18% לא הביעו דעה.
הסקר גם משקף ירידה בשביעות הרצון של הציבור הישראלי מתפקוד הממשלה בתחום מדיניות החוץ וממצבו של משרד החוץ. הציבור מעניק לתפקוד הממשלה בתחום מדיניות החוץ ציון נמוך של 5.29 מתוך 10, ורק 24% מדרגים אותו "טוב". זאת לעומת ציון של 6.05 בשנת 2020. הציבור מעניק לתפקודו של שר החוץ יאיר לפיד ציון 4.88 מתוך 10, כאשר 24% מרוצים מתפקודו, 21% די מרוצים ו-36% כלל אינם מרוצים.

3 צפייה בגלריה
רבאט, בירת מרוקו
רבאט, בירת מרוקו
הישראלים רוצים לבקר. העיר רבאט במרוקו
(צילום: AP)
נשיא ומייסד מכון מיתווים, ד"ר נמרוד גורן הסביר כי "החודשים הראשונים לכהונת הממשלה התאפיינו בפעלתנות בתחום מדיניות-החוץ - תיקון קשרים שניזוקו בימי נתניהו, העמקת יחסי הנורמליזציה, שיקום המחויבות לערכי הדמוקרטיה הליברלית, וחידוש דיאלוג עם הרשות הפלסטינית. ואולם, על פי סקר מכון מיתווים, העשייה הזאת - שלוותה גם במהלכים לחיזוק משרד החוץ, לאחר שנים של החלשה מכוונת - עדיין לא חלחלה לציבור.
"במקביל, הציבור מעניק למקבלי ההחלטות רוח גבית לקידום מהלכים מדיניים משמעותיים, ובהם רתימת הסכמי הנורמליזציה לקידום שלום עם הפלסטינים, החזרת הרשות הפלסטינית לרצועת עזה, שיפור היחסים עם טורקיה, והקמת מסגרות אזוריות לטיפול במשבר האקלים. הממשלה יכולה להישען על תמיכה ציבורית זו כדי לפרוץ דרכים מדיניות ולשפר את מדיניות-החוץ הישראלית".